سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شله زرد خوشمزه برای سفره افطاری شما

شله زرد یک دسر خوشمزه و خوش طعم هست که اکثر ایرانیان در نذری و افطاری این دسر را درست می کنند. برای تهیه شله زرد باید اصولی را رعایت کرد تا طعم آن خوشمزه و دلچسب شود. 

موادی که برای شله زرد نیاز است:

مواد لازم برای شله زرد 4 نفره

برنج 1 پیمانه
شکر 2 پیمانه
آب 6 پیمانه
کره 50 گرم
گلاب 1.2 پیمانه
هل 1.4 قاشق چای‌خوری
پودر ژلاتین 1 قاشق غذاخوری
زعفران نصف استکان
خلال بادام 1.4 پیمانه

ابتدا برنج را دو الی سه بار با آب سرد بشویید و آن را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. در صورتیکه زمان مناسب برای اینکار را نداشتید، برنج را از 6 ساعت قبل در آب بخیسانید. اگر برنج شما نیم دانه است، 3 تا 4 ساعت برای خیساندن برنج کافی است.
هل ها را در لیوانی از گلاب قرار دهید و به کناری بگذارید.
برنج خیسانده شده را در دیگ یا قابلمه بدون درب رو حرارت زیاد قرار دهید تا زمانی که آب برنج به جوش بیاید. توجه کنید که قبل از اضافه نمودن سایر مواد اولیه، برنج به آرامی باید بپزد تا زمانی که کاملا چسبناک شود. به طور کلی برنج باید بافتی لطیف و صاف بدون اثری از برنج اصطلاحا زنده داشته باشد. (در این مرحله از هم زدن برنج خودداری کنید.)
بعد از اینکه آب برنج کاملا کشیده شد، زعفران را در سه مرحله به ظرف اضافه و هم بزنید. توجه داشته باشید که در این مرحله از بیم ته گرفتن شله زرد، آب به آن اضافه نکنید. چرا که در مرحله بعدی، شکر اضافه شده خود موجب آب انداختن برنج می شود.
شکر دومین ماده ای است که به نذری اضافه می شود. بعد از چند قل جوشیدن دسر، هل یا عرق هل همراه با گلاب را در چند مرحله اضافه می کنیم. در مرحله بعدی پودر ژلاتین را اضافه نمایید و به خوبی در مواد مخلوط کنید. برای اطمینان از حل شدن آن در مواد، می‌توانید پودر ژلاتین را به روش بن ماری در آب حل کرده سپس به دسر اضافه کنید.
درصورت تمایل خلالهای بادام را در گلاب خیسانده سپس حدود 20 دقیقه قبل از تمام شدن مراحل پخت به شله زرد اضافه نمایید.
در پایان ترکیب به دست آمده را مخلوط می کنیم تا مواد به خوبی به خورد هم برود. این ترکیب را به مدت 1 ساعت با قرار دادن دم کنی روی قابلمه یا دیگ روی حرارت ملایم قرار می دهیم.
حالت قالبی این غذا به دلیل پودر ژلاتین است که اگر علاقه ای به آن ندارید، کافیست آن را از لیست مواد اولیه خود حذف کنید.
از آنجایی که این شله زرد شکل پذیر است. می توانید آن را در قالبهای کوچک ریخته و حدود 6 تا 7 ساعت در یخچال نگهدارید تا کاملا فرم بگیرد. سپس با خلال پسته، بادام یا دارچین تزیین کنید. این نوع شله زردبرای استفاده در مهمانی ها، مجالس علاوه بر جلوه بسیار زیبا، سرو بسیار راحتتر دارد.

 

نذری جایگاه ویژه‌ای در زندگی مسلمانان بخصوص ایرانیان دارد. هرسال مبالغ زیادی در کشور صرف تهیه و پخش نذری در میان مردم یا نیازمندان می‌شود. کمتر کسی است که در ماه محرم و صفر به دلیل علاقه شدید به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (س) درحد توان خود پذیرایی عزاداران سیدالشهدا (ع) و یارانش را به عهده نگیرد. به همین دلیل بی‌شک در میان بستگان هر شخص حداقل یک نفر وجود دارد که در ماه محرم و صفر یا مناسبت‌های این‌چنینی نذری داشته باشد.
همین امر موجب شده است، افراد از مرغوب‌ترین کالاها و بیشترین مقدار مواد اولیه در تهیه نذری استفاده کنند. اصطلاحاً تا سرحد امکان وعده‌ای پرپیمان لذیذ تهیه کنند. از طرفی ماه محرم، ماه وفور انواع غذا و دسرهای نذری است. به‌طوری‌که ممکن است حتی برای مدت یک هفته نیز نیازی به پخت غذا احساس نشود. حال ما به‌عنوان مصرف‌کننده چقدر به ارزش غذایی و میزان کالری دریافتی از خوردن این نوع غذاها توجه می‌کنیم؟ چقدر به سلامت و اندازه مصرف روزانه غذا اهمیت می‌دهیم؟
شله‌زرد به علت وجود مواد مغذی نظیر برنج، زعفران سرشار از ویتامین C، B6، D و نیاسین است. از طرفی گلاب خاصیت نشاط‌ آوری به این دسر ایرانی بخشیده است. این دسر ازنظر طب سنتی برای سلامت معده و قلب مفید است و به خاطر خاصیت آنتی‌بیوتیکی موجب دفع عفونت از بدن می‌شود.
ازآنجا برنج بیشترین بخش از مواد اولیه شله‌زرد را تشکیل می‌دهد، تناول این دسر به‌سلامت پوست و مو نیز کمک خواهد کرد.
خالی از لطف نیست که بدانیم هر لیون شله‌زرد حدود 250 کالری دارد.

 منبع: https://bit.ly/2V8SYK4