سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه بامیه ماه رمضان

با سلام به خانم‌های روزه دار عزیز. با من همراه باشید برای طرز تهیه بامیه که به نظرم شیرینی فوق العاده خوشمزه‌ای برای ماه مبارک رمضان است. وقتی بامیه را از بیرون می خریم از تازه بودن یا روغنی که در آن سرخ شده مطمئن نیستیم اما زمانی که در منزل درست می‌کنیم از سالم بودن آن کاملاً مطمئن خواهیم بود.

برای تهیه بامیه مواد زیر مورد نیاز است.

طرز تهیه بامیه:

در ابتدا شربت بامیه را درست می‌کنیم. برای درست کردن شربت به مواد زیر نیاز داریم:

  • شکر: دو لیوان
  • آب: 3/2 لیوان
  • گلاب: 4 قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو: یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران ساییده: به میزان لازم
  • هل: چند عدد
  • گلوکز مایع: یک قاشق غذاخوری

دو لیوان شکر را در یک قابلمه کوچک می‌ریزیم و آب را به آن اضافه می‌کنیم. گلاب را به قابلمه اضافه می‌کنیم و یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو به آن اضافه کرده و یک‌کم به هم می‌زنیم، تا شکر حل شود. حالا زیر قابلمه را روشن کرده و مواد را دیگر به هم نمی‌زنیم تا جوش بیاید. وقتی مواد کف کرد زیر شعله را کم می‌کنیم و با یک قاشق تمیز چک می‌کنیم که تا ببینیم دانه‌های شکر حل‌شده است یا نه؟!

یک فرچه تمیز که آغشته به آب‌لیمو است را به دور قابلمه می‌کشیم تا شکرهای اطراف قابلمه تمیز شود. دوباره چک می‌کنیم و چنانچه حل‌شده بود زعفران ساییده و چند عدد هل و یک قاشق گلوکز مایع به شربت اضافه می‌کنیم. با قاشق به هم می‌زنیم تا گلوکز داخل شربت حل و باز شود. گلوکز باعث می‌شود شربت غلیظ و براق شود. سپس زیر گاز را خاموش می‌کنیم.

شربت بامیه باید غلیظ و چسبنده باشد و اگر آبکی باشد بامیه خمیر می‌شود و اگر خیلی غلیظ باشد بامیه شکرک می‌زند.

شربت را داخل ظرف ریخته و می‌گذاریم در دمای محیط خنک شود.

مواد لازم شیرینی بامیه:

  • برای تهیه خمیر بامیه 1 لیوان آب را داخل قابلمه ریخته و با کره آن را قاطی می‌کنیم. برای اینکه بامیه قهوه‌ای و خوش‌رنگ بشود، دو قاشق از شربت درست‌شده را به آن اضافه می‌کنیم و زیر گاز را روشن می‌کنیم. زمانی که آب از اطراف ظرف شروع به جوشیدن کرد، یک لیوان آرد را به‌یک‌باره می‌ریزیم داخل مواد و سریع به هم می‌زنیم و با هم مخلوط می‌کنیم.آب: یک لیوان
  • کره: 50 گرم
  • آرد: 1 لیوان
  • خم‌مرغ: 2 الی 3 عدد
  • وانیل: 4/1 قاشق چای‌خوری

زمانی که مواد حالت خمیری پیدا کرد و در وسط ظرف جمع شد زیر شعله را کم می‌کنیم. باید حدود 10 الی 15 دقیقه خمیر را روی حرارت باز و جمع کنیم تا آب اضافی بخار شود و خمیرمان آماده بشود. این کار به کیفیت نهایی بامیه خیلی اثر می‌گذارد. بعد از یک ربع خمیر را در ظرف دیگری منتقل کرده تا از داغی بیافتد و ولرم شود. به‌طوری‌که انگشتمان نسوزد. حالا دو عدد تخم‌مرغ را به خمیر اضافه می‌کنیم. وانیل را هم به مواد اضافه کرده و شروع به ورز دادن خمیر می‌کنیم تا تخم‌مرغ به‌خوبی به خورد مواد برود. اگر خمیر همچنان سفت بود یک عدد تخم‌مرغ را در ظرفی شکسته و به هم می‌زنیم و نصف آن را به خمیر اضافه می‌کنیم. بهتر است همه آن را نریزیم چون خمیر شل می‌شود. با همزن چنددقیقه‌ای خمیر را می‌زنیم تا با تخم‌مرغ مخلوط شود و روان‌تر بشود.

یک سری ماسوره شکوفه به سایز متوسط را انتخاب می‌کنیم. سر قیف پلاستیکی را می‌چینیم و ماسوره را داخلش می‌زاریم. قیف را می‌گذاریم داخل یک لیوان و خمیر را به داخل آن می‌ریزیم.

روغن را در داخل قابلمه‌ای ریخته و زمانی که دمای روغن ملایم شد مواد را با قیف داخل قابلمه ریخته و با قیچی که سر آن آغشته به روغن است بامیه‌ها را به‌اندازه 2 سانتی جدا می‌کنیم. حدود 20 الی 30 عدد می‌چینیم به‌طوری‌که کل قابلمه و سطح آن پر شود.ظرف را تکان می‌دهیم تا سرخ شود. وقتی بامیه‌ها پف کرد و سفت شد از ظرف درمی‌آوریم  و داخل یک سبد ریخته تا روغن آن گرفته شود. بامیه‌ها را داخل شربت که خنک شده می‌ریزیم و می‌گذاریم 3 الی 4 دقیقه داخل شربت بماند. مجدداً بامیه‌ها را داخل سبد می‌ریزیم تا شربت آن کشیده شود. درنهایت بامیه‌ها را در ظرفی می‌چینیم و در صورت تمایل با پودر پسته و نارگیل آن‌ها را تزئین می‌کنیم.